Układ jezdny w opryskiwaczach samobieżnych

7 Maja 2015

Jednym z parametrów decydujących o wydajności powierzchniowej opryskiwacza jest prędkość robocza. Prawie we wszystkich dostępnych opryskiwaczach samojezdnych jest ona regulowana bezstopniowo. W porównaniu z przyczepianymi i zawieszanymi opryskiwaczami ciągnikowymi jest to niewątpliwy atut.

Prędkość pracy

Układ napędowy jest najczęściej dwustopniowy. Dzięki temu istnieje możliwość znacznego zróżnicowania prędkości jazdy opryskiwacza w czasie pracy, jak też w transporcie po drogach publicznych. Z dostępnych danych technicznych wynika, że zakres możliwych do uzyskania prędkości roboczych wynosi 0-20 km/h. Maksymalna prędkość transportowa, jaka jest osiągana przez opryskiwacze samojezdne wynosi 40 km/h. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie odpowiedniego układu hamulcowego, gdyż jazda maszyny samojezdnej o tak dużej masie (nawet do 12 ton) stwarza większe ryzyko niż jazda samochodem osobowym.

Znaczące modyfikacje występują również w układzie napędowym kół jezdnych. Spotyka się napędy mechaniczne, które są tańsze, ale nie pozwalają one na precyzyjne dostosowanie się maszyny do warunków polowych. Częściej spotyka się napędy hydrostatyczne, w których każde koło jest napędzane osobno. W wielu przypadkach operator ma możliwość wyboru jednego z kilku trybów napędu: na przednią oś, na tylną oś i równolegle na dwie osie lub napęd kół usytuowanych względem siebie po przekątnej.

Różne tryby sterowania

Układ jezdny jest tak skonstruowany, by maszyna miała jak najmniejszy promień skrętu. Przykładowo w modelu HS 3200 firmy Holder w czasie zmiany kierunku jazdy (np. na zakręcie) przednie i tylne koła są równocześnie obracane w przeciwną stronę, co pozwala również na prowadzenie tylnych kół po śladach przednich. W wyniku takiego rozwiązania opryskiwacze polowe, mimo stosunkowo dużych gabarytów zewnętrznych, charakteryzują się dobrą zwrotnością. Ich promień skrętu wynosi od 4 do 6 m. Do sterowania kołami jest stosowany układ wspomagania hydraulicznego.

Praca na dużych powierzchniach w różnych uprawach i pracach usługowych wymaga czasami zmiany rozstawu kół. Czynność ta zwykle jest czasochłonna i uciążliwa dla operatora. Dla ograniczenia przestojów i zapewnienia dużej wydajności opryskiwacz może być wyposażony w układ zdalnej regulacji rozstawu kół, który obsługiwany jest z kabiny operatora.

Prześwit i rozstaw kół

Poza tym istnieje możliwość wykorzystania wielu typów kół, różniących się średnicą i szerokością opon. Umożliwia to nie tylko odpowiedni dobór opon pod kątem ich oddziaływania na środowisko glebowe (ugniatanie gleby), ale również znacznie ułatwia dostosowanie parametrów technicznych układu jezdnego do wymagań stawianych przez technologię produkcji określonej rośliny. Średnice kół w opryskiwaczach polowych są tak duże, że wraz z odpowiednio zainstalowanymi zwolnicami pozwalają na uzyskanie prześwitu maszyny dochodzącego standardowo do 110 cm, a na życzenie nawet do 150 cm. Prześwit ten może być zmieniany bezstopniowo za pomocą siłowników hydraulicznych. Ma to szczególne znacznie w razie konieczności przeprowadzenia zabiegu ochrony w późniejszych stadiach rozwoju rośliny.

Opryskiwacz marki Dammann podczas pracy.
Najnowsze artykuły

Wiosenne szkodniki w zbożach

Wiosna jest czasem intensywnego wzrostu zbóż, ale jednocześnie dynamicznego rozwoju szkodników. Właściwa ocena zagrożenia i działania ochronne w tym okresie mogą istotnie wpłynąć na plon.

22 Kwietnia 2024

Oprysk na opadający płatek

Kwitnienie rzepaku to okres, w którym powinno się chronić rośliny przed chorobami: zgnilizną twardzikową, czernią krzyżowych i szarą pleśnią. W tym czasie należy zastosować fungicydy zwalczające spektrum tych groźnych chorób.

22 Kwietnia 2024

Siew kukurydzy - warunki i termin

Kukurydza ma swoje wymagania termiczne, dlatego nadmierne przyspieszanie terminu siewu, zwłaszcza w nieogrzaną glebę nie są korzystne. Z drugiej strony im późniejszy siew, tym bardziej skraca się okres wegetacji i wzrasta ryzyko, że rośliny nie zdąża w pełni dojrzeć jesienią.

22 Kwietnia 2024