Ciągniki w śniegu, na Antarktydzie

2 Stycznia 2017

Doszedłem do wniosku, że wpis na koniec roku powinien być trochę bardziej na czasie. Zatem dzisiaj będzie o ciągnikach na śniegu.

Antarktyda to prawie w całości pokryty lodem kontynent położony na południowej półkuli naszego globu. Jest to najzimniejsze miejsce na Ziemi. Minimalna odnotowana temperatura w tym rejonie to -94,5 stopnia Celsjusza, natomiast średnia roczna temperatura to -57 stopni Celsjusza. Maksymalna temperatura to… -30 stopni Celsjusza. I jak w takich warunkach pracować? Ano jakoś trzeba. Obecnie na Antarktydzie funkcjonuje aż 37 ośrodków badawczych. Jeden z nich stworzyli brytyjscy naukowcy z British Antarctic Survey, a kompleks nosi nazwę Halley VI i powstał kilka lat temu przy znacznym udziale mocarnych ciągników rolniczych.

Głównym zadaniem ciągników był transport ogromnych i efektownych segmentów budowanej stacji ze statków na „plac budowy”. Zadanie to nie było proste ponieważ maszyny musiały wytrzymać ekstremalnie mroźne warunki, ale sprzęt został oczywiście specjalnie przygotowany. Przede wszystkim trzeba było zastosować specjalne oleje, które zachowują swoje właściwości nawet przy bardzo niskich temperaturach. Zwykły olej napędowy nie zdałby egzaminu w takich warunkach, w związku z czym stosowane jest paliwo… lotnicze (JET A1). Dlaczego akurat lotnicze? Samoloty odrzutowe latają najczęściej na dużych wysokościach, gdzie temperatura powietrza gwałtownie maleje. Gdyby paliwo stosowane w samolotach ulegało „zamarzaniu” powstałby duży problem. Właśnie dlatego specjaliści z BAS zastosowali w żółtych Challenger’ach MT765B JET A1. Oprócz zmiany samych płynów w ciągnikach zamontowano nagrzewnice układu chłodzenia oraz przekładni.

Zanim przyszedł czas na największe wyzwania maszyny poddano kilku testom. Zastępca kierownika projektu BAS porównał możliwości Challenger’ów ze stosowanymi od dawna Sno-catami (170-kone pojazdy gąsienicowe). – Challenger’y podczas testów ciągnęły do 48 ton z prędkością 20 km/h, a więc znacznie szybciej niż byłyby to w stanie robić Sno-caty. – komplementował. Podczas wielu testów uciągu na różnych nawierzchniach (śnieg ubity, wyjeżdżony, puch) i w różnych warunkach pogodowych maszyny ciągnęły ciężar o masie 155 ton! Jak się okazało zadanie transportu kilkuset ton sprzętu po Lodowcu Szelfowym Brunta zostało wykonane pomyślnie.

Podczas transportu największej jednostki badawczej (masa około 200 ton, mniejsze segmenty miały o połowę mniejszą masę) wykorzystano dwie maszyny Challenger MT765B oraz John Deere 7820. Łącznie na lodowej pustyni stacjonowały również dwa John Deere’y. Nie były to oczywiście standardowe modele. Antarktyczne JD 7820 wyposażono w gąsienicowy układ jezdny (4 gąsienice) i potężne ładowacze czołowe.

Ciągniki podczas pracy w śniegu. Fot. British Antarctic Survey

Fotografie: British Antarctic Survey

Najnowsze artykuły

Omacnicę prosowiankę zwalczaj od jesieni

Omacnica prosowianka potrafi nalatywać z odległości kilku kilometrów. Składając do 400-600 jaj, błyskawicznie odbudowuje swoją populację. Stąd tak ważne jest niszczenie resztek pożniwnych kukurydzy już po zbiorach na jak największych obszarach z uprawą tego gatunku.

7 Października 2024

Pastwiska przed zimą

Wypasanie bydła korzystnie oddziałuje zarówno na zdrowie oraz zachowanie zwierząt, środowisko naturalne, jak i na ekonomikę produkcji. Trwałe użytki zielone są źródłem naturalnych pasz objętościowych, a występujące w runi rośliny motylkowe i zioła istotnie poprawiają zdrowotność, przemianę materii u zwierząt oraz jakość uzyskiwanych od nich produktów (mięso i mleko). Zarówno zaniechanie użytkowania, jak i też nadmierna eksploatacja pastwisk są zjawiskami niekorzystnymi.

26 Września 2024

Strip-till na problemy z wodą i strukturą gleby

Uprawa pasowa, czyli strip-till, ogranicza przesuszenie wierzchniej warstwy gleby oraz utratę wody z całej powierzchni uprawianego pola. System pozwala zaoszczędzić energię, czas i do maksimum wykorzystać pozostałości wilgoci w glebie.

24 Września 2024
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIE

Na naszych stronach internetowych wykorzystujemy technologie internetowe różnego rodzaju – własne i od osób trzecich – w tym pliki cookie, aby zoptymalizować Państwa doświadczenia. Oprócz technologii internetowych, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony www, obejmują to również technologie internetowe do analityki internetowej i wyświetlania ukierunkowanych reklam. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga Państwa zgody. Użytkownik może w każdej chwili wycofać swoją zgodę ze skutkiem na przyszłość lub zmienić ustawienia pod linkiem „Zmień moje preferencje” lub bezpośrednio w przeglądarce internetowej.

Dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych i zawartości technologii internetowych można znaleźć w naszej polityce prywatności oraz polityce dotyczącej plików cookie.