Farming Simulator League – zawody dla rolników

19 Sierpnia 2019

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o rolniczym symulatorze Farming Simulator 19. To dobrze znana pozycja wśród najmłodszych adeptów rolnictwa. Co więcej, przedział wiekowy osób, które chętnie grają w tą pozycję jest znacznie szerszy niż mogłoby się wydawać. FS19 jest świetną propozycją na zimowe wieczory. Wielogodzinna rozgrywka z kubkiem herbaty w ręku? Czemu nie, ale to nie jedyna możliwość…

W 2019 roku powstała bowiem Farming Simulator League, czyli e-sportowa liga skupiająca najlepszych graczy Farming Simulator. Sama gra wygląda nieco inaczej, a rozgrywka jest wyjątkowo dynamiczna. Jest to kolejna gra będąca nową "dyscypliną" w rozwijającej się dziedzinie e-sportu.

Głównym sponsorem Farming Simulator League jest Corteva Agriscience. Producent środków produkcji rolnej wkroczył w e-sport z ogromną mocą wspierając wszystkie 14 turniejów rozgrywanych między lipcem 2019 roku a latem 2020 roku. Produkty Corteva Agriscience zostały również wprowadzone do najnowszej wersji Farming Simulator 19. Gracze mają teraz możliwość zakupu nasion marki Pioneer® (marka Corteva Agriscience™), a także środków ochrony roślin marki Corteva™.

Przez rok zorganizowanych będzie 14 oficjalnych turniejów, które wyłonią mistrza FSL. W tym czasie drużyny będą grały o 250 000 euro i szereg innych nagród rozdawanych w trakcie każdego turnieju. Najbliższy turniej odbędzie się w Poznaniu podczas Poznań Game Arena w dniach 18-20 października 2019.

Jak czytać FSL – zasady gry

Przy czym każdy może zgłosić swoją drużynę do zawodów. Rozgrywka toczy się zawsze między dwoma 3-osobowymi drużynami i wygląda zupełnie inaczej niż tradycyjne budowanie własnego gospodarstwa.

Zawodnicy używają w trakcie gry ograniczonej liczby urządzeń. Wszystko zlokalizowane jest wokół zbioru zbóż zatem są kombajny, ciągniki, ładowacze czołowe i ładowarki, prasy i przyczepy na baloty. 

Przed rozpoczęciem gry miejsce ma faza banowania i wybierania, kapitanowie drużyn decydują o tym, które z pojazdów nie będą dostępne do wyboru dla drużyny przeciwnej (to jest właśnie faza banowania). Związane jest to z tym, że każdy pojazd ma swoje bardzo konkretne zalety. Czasem wyróżnikiem jest układ jezdny, innym razem wyposażenie w ładowacz czołowy czy obciążnik. Niektóre pojazdy wyróżniają się ogromną mocą, inne są szybkie. Zawodnicy planując strategię gry dla siebie wybierają maszyny, których cechy odpowiadają tej strategii. Po fazie banowania, gracze wybierają maszyny, którymi chcą grać. Na koniec kapitanowie drużyn wybierają dwa modyfikatory Power Play, które odpowiadają za drobne zmiany w grze, które również można zestawić z własną strategią i wybranymi maszynami. Przykładowo "Chiptuning", to lepsze przyspieszenie, przydatne gdy drużyna przeciwna wybierze szybsze ciągniki. Z kolei "Under Pressure", to szybsze prasowanie balotów. Modyfikatorów jest znacznie więcej. 

Rozgrywka odbywa się na jednej mapie obejmującej dwa identyczne pola z dwoma gospodarstwami. Po jednym dla każdej z drużyn. Zawodnicy obu drużyn widzą co dzieje się u przeciwników, co dodatkowo napędza rywalizację. Pole pierwszej drużyny jest lustrzanym odbiciem pola drugiej drużyny. 

Każda gra trwa 15 minut lub do momentu, gdy zawodnicy jednej drużyny zablokują wszystkie pojazdy danej grupy, o czym więcej piszę niżej. W przypadku gry na czas wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów. Punkty otrzymuje się za oddanie do stodoły kostek sprasowanej słomy. Przy czym pierwsza dostarczona kostka słomy przynosi dwa razy więcej punktów niż pozostałe. Zatem zawodnikom zwykle zależy na tym, aby pierwszą kostkę oddać jak najszybciej. 

To nie koniec ciekawostek. Między 6 a 8 minutą gry nad mapą gry przelatuje dron, który zrzuca po dwa bonusy. Jeden zwiększa liczbę punktów za dostarczanie słomy, a drugi zwiększa wartość pszenicy.  Bonusy działają tak samo dla obu drużyn, wybierając jeden drugi staje się koniecznością dla drużyny przeciwnej. 

Jak grać w FSL – mapa gry

Jeśli chcecie jeszcze lepiej zrozumieć co dzieje się podczas rozgrywki lub jeśli sami planujecie spróbować swoich sił z kolegami, to zachęcam do przeczytania jeszcze kilku akapitów.

Pole gry każdej drużyny składa się z 5 ważnych stref. Pierwsza, to tzw. "spawn", czyli miejsce, w którym pojawiają się wybrane przez graczy maszyny. Stąd wszyscy startują. Przy czym warto zaznaczyć, że zanim rozpocznie się rozgrywka gracze każdej drużyny mają 10 sekund na ew. wymianę maszyn między sobą. 

Druga strefa to "podesty", po każdej stronie mapy gry znajduje się 8 podestów, a na nich cztery kombajny i cztery prasy kostkujące (ustawione losowo, identyczne dla obu drużyn). Po uruchomieniu rozgrywki zawodnicy pędzą, aby jak najszybciej zająć wybrane maszyny z podestów. No właśnie, zająć. Kiedy tylko zawodnik wejdzie do kombajnu lub przyłączy prasę kostkującą podest z tą samą maszyną na polu drużyny przeciwnej staje się niedostępny. I tutaj ciekawostka, jeśli zawodnicy jednej drużyny zdecydują się zająć wszystkie kombajny lub wszystkie prasy, to drużyna przeciwna przegrywa. To taktyka zwana "rush" i zarazem najszybsza metoda na wygraną grę.

Trzecia strefa to prostokątne "pole" z dojrzałą pszenicą gotową do zbioru oraz wozem przeładowczym umieszczonym po środku. 

Czwarta strefa to tzw. "strefa zrzutu", w które umieszczono stodołę i przenośnik taśmowy na kostki słomy. Prowadzi do niej zwodzony most. Mosty zwodzone na mapach obu drużyn są ze sobą połączone. Jeśli jeden most rusza do góry, to drugi również, a podnoszą się za każdym razem, kiedy ktoś po nich przejedzie. Do pierwotnej pozycji wracają po paru sekundach. W "strefie zrzutu" zdobywa się punkty. Za każdą dostarczoną do stodoły kostkę słomy drużyna otrzymuje 10 punktów (kostka wwieziona za pomocą drzwi) lub 10 razy mnożnik drużyny jeśli użyty zostanie pas transportowy. O mnożniku za chwilę.

Piąta strefa to niewielka "wioska z silosami", do której zwożona jest pszenica zebrana kombajnem. Oddając pszenicę do silosu zwiększa się mnożnik danej drużyny, natomiast mnożnik drużyny przeciwnej maleje. 

Aby wszystko jeszcze bardziej uatrakcyjnić autorzy gry wprowadzili trzy zależności. 

  • Im większy mnożnik danej drużyny, tym wolniej działa pas transportowy tego zespołu. Z kolei pas drużyny przeciwnej przyspiesza.
  • Po drugie, jeśli mnożnik danej drużyny osiągnie wartość maksymalną, wówczas przenośnik taśmowy ekipy przeciwnej ulega awarii i zatrzymuje się. Aby ponownie go uruchomić, zawodnicy drużyny przeciwnej muszą zwiększyć swój mnożnik (oddając więcej pszenicy do silosów). Pszenica zrzucona ponad wartość maksymalną mnożnika przepada.
  • Po trzecie, im więcej pszenicy oddaje się do silosu tym mniejsza jest jej wartości (czyli trzeba jej oddać więcej, aby osiągnąć zwiększenie mnożnika). Ponadto pszenica oddawana za pomocą wozu przeładowczego lub przyczepy jest 1,5 razy "droższa" niż oddawana za pomocą kombajnu. Co oznacza, że oddając pszenicę bezpośrednio z kombajnu mnożnik będzie rósł wolniej.

Najlepiej przetestować znajomość zasad oglądając jeden z dostępnych meczów na kanale YouTube Farming Simulator League. No a główne wydarzenie już za kilka dni. Przypominam, że w Poznaniu między 18 a 20 października odbywa się Poznań Game Arena i tam odbędzie się kolejny oficjalny turniej FSL.

Najnowsze artykuły

Kiszonka z traw – jak ją dobrze przechować?

W gospodarstwach mlecznych najważniejszym zadaniem hodowców jest zapewnienie odpowiedniej bazy żywieniowej, aby wykarmić zwierzęta przez cały rok. Dlatego w planowaniu rocznym należy przeliczyć ilość niezbędnej paszy i przeznaczyć na jej zasiewy odpowiedni areał gruntów. Trzeba także przemyśleć, jak odpowiednio ją przechować, aby przez cały rok była dostępna i smakowita.

11 Czerwca 2024

Groźne szkodniki w młodej kukurydzy

Już od momentu wysiewu ziarna kukurydzy do gleby zaczynają jej zagrażać szkodniki, wśród których dominują owady. O ile roślina ta, tworząc ogromną biomasę, jest w stanie wiele wytrzymać w pełni wegetacji, tak początkowy okres jej rozwoju pod kątem podatności na zagrożenia ze strony agrofagów należy uznać za „krytyczny”.

23 Maja 2024

Nawożenie azotowe i dokarmianie nalistne ziemniaka

W uprawie ziemniaka odmian wcześniejszych zalecane są niższe dawki azotu w stosunku do odmian późniejszych. W trakcie wegetacji dokarmianie nalistne prowadzi się głównie w oparciu o azot, magnez i siarkę, nie zapominając o manganie i borze.

23 Maja 2024
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIE

Na naszych stronach internetowych wykorzystujemy technologie internetowe różnego rodzaju – własne i od osób trzecich – w tym pliki cookie, aby zoptymalizować Państwa doświadczenia. Oprócz technologii internetowych, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony www, obejmują to również technologie internetowe do analityki internetowej i wyświetlania ukierunkowanych reklam. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga Państwa zgody. Użytkownik może w każdej chwili wycofać swoją zgodę ze skutkiem na przyszłość lub zmienić ustawienia pod linkiem „Zmień moje preferencje” lub bezpośrednio w przeglądarce internetowej.

Dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych i zawartości technologii internetowych można znaleźć w naszej polityce prywatności oraz polityce dotyczącej plików cookie.