USTAWIENIA PLIKÓW COOKIE

Na naszych stronach internetowych wykorzystujemy technologie internetowe różnego rodzaju – własne i od osób trzecich – w tym pliki cookie, aby zoptymalizować Państwa doświadczenia. Oprócz technologii internetowych, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony www, obejmują to również technologie internetowe do analityki internetowej i wyświetlania ukierunkowanych reklam. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga Państwa zgody. Użytkownik może w każdej chwili wycofać swoją zgodę ze skutkiem na przyszłość lub zmienić ustawienia pod linkiem „Zmień moje preferencje” lub bezpośrednio w przeglądarce internetowej.

Dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych i zawartości technologii internetowych można znaleźć w naszej polityce prywatności oraz polityce dotyczącej plików cookie.

Ciągnik przed zimą

Ciągnik przed zimą

Jak skutecznie dbać o ciągnik, kiedy nie pracuje, aby służył długo i bezawaryjnie?  Jest to szczególnie ważne, ponieważ podczas zimy jest narażony na działanie niszczące.

Przygotowanie ciągnika rolniczego do konserwacji i przechowywania przed zimą zaczynamy od dokładnego umycia całego pojazdu. . Do mycia zimną woda z użyciem środków czyszczących przydatne są myjki wysokociśnieniowe m.in. HD 19/25 i 13/18 firmy Karcher.   Podczas mycia myjką wysokociśnieniową, nie kieruje się strumienia bezpośrednio na przewody i urządzenia elektryczne,  komputer, uszczelki, przekładnie, korki wlewu oleju i zbiornika paliwa, filtry i układ wydechowy silnika. Nie należy lać wody pod wysokim ciśnieniem.   Scieki nie powinny się dostać do gleby. Następnie zabezpieczamy wszystkie ślady korozji oraz złuszczoną powłokę malarską , którą czyścimy szczotką drucianą lub papierem ściernym i odtłuszczamy. Następnie malujemy farbą podkładową.  Silnik ciągnika wstępnie myjemy płynnymi środkami alkalicznymi np. Intensiva i J 25 Multi. Skutecznie usuwają zanieczyszczenia mineralne , oleje, tłuszcze. Zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu rdzy i kamienia.

Silnik – w silniku - olej, wymieniamy na nowy. Aby wykonać to prawidłowo należy silnik rozgrzać, aby olej całkowicie spłynął do podstawionego naczynia i wymienić wkład filtru oleju.Zużyty olej zawiera szkodliwe związki chemiczne, kwaśne produkty spalania oraz inne zanieczyszczenia, które gromadzą się w oleju w trakcie eksploatacji, tworząc środowisko korozyjne. Będą one niekorzystnie wpływać na elementy silnika. Dlatego zawsze przed sezonem zimowym należy wymienić  olej i filtr. Niestety,  nie każdy użytkownik to czyni, bo ciągnik w eksploatacji wykonał np. 60 motogodzin. Aby zabezpieczenie silnika było pewniejsze, należy dodać zalecanego przez producenta inhibitora korozji. Przed i po dodaniu inhibitora korozji należy uruchomić silnik na kilka minut, aby nowy środek smaru został rozprowadzony po całym układzie smarowania. Olej silnikowy, zmieszany z inhibitorem korozji może być stosowany tylko przez 20-25 godzin pracy na początku następnego sezonu, a następnie powinien być wymieniony na świeży olej silnikowy o zalecanej klasie. 

Świeże, czyste filtry lepiej tolerują gęściejsze paliwo – Jak wiemy, każdy filtr ma swoją przepustowość. Filtr, który będzie miał np. 200 motogodzin nie będzie już miał tej odpowiedniej przepustowości, zwłaszcza  zimą, kiedy będziemy chcieli  uruchomić ten ciągnik. 

Napełniamy zbiornik ciągnika paliwem stosunkowo wcześniej, by zdążyło wypełnić przewody paliwowe oraz filtry. Najlepiej spuścić stare paliwo do zera. Wtedy mamy pewność, że ten ciągnik, gdy go uruchomimy np. na 5-10 min,  wszystkie przewody paliwowe oraz filtry wypełnią się paliwem. Zbiornik paliwowy zalewamy do pełna paliwem, co uniemożliwia się skraplaniu pary wodnej. W pełnym zbiorniku nie ma miejsca na osadzanie się pary wodnej, która po kondensacji w połączeniu z tlenem sprzyja korozji oraz dodatkowo rozcieńcza paliwo.   Przed zbliżającym się sezonem zbiornik należy opróżnić i usunąć osad, który powstaje przy dłuższym okresie przechowywania paliwa. W przeciwnym przypadku filtry paliwa mogą zostać bardzo szybko zanieczyszczone, a praca silnika zakłócona. Wymieniamy lub oczyszczamy filtry powietrza.. Od ich sprawności zależy funkcjonowanie większości układów. Zanieczyszczone filtry powietrza  prowadzą do zmniejszenia  momentu obrotowego mocy silnika, do zwiększenia zużycia paliwa i toksyczności spalin. W przypadku czyszczenia filtru sprężonym powietrzem, zawsze czyścimy filtry od strony wewnętrznej, czyli tam gdzie nie zasysają, tylko z drugiej strony. Warto też wyczyścić filtry kabinowe. Filtry kabinowe powinno się czyścić jak najczęściej, ale gdy będziemy czyścić wszystkie filtry sprężonym powietrzem musimy pamiętać, żeby to robić z drugiej strony, niż je wyjmujemy. 

Układ chłodzenia zalewamy płynem o niskiej temperaturze zamarzania, w naszych warunkach klimatycznych około -30º C.  Płyn zaleca się wymieniać co 3 lata lub 3 tys mth (motogodzin).

Należy skontrolować stan poziomu oleju w skrzyni biegów i układzie hydraulicznym (jeżeli nie wymaga wymiany). I w razie potrzeby uzupełnić. Ponadto w układzie hydraulicznym należy oczyścić wkład filtru, a cały układ przepłukać. Tłoczyska siłowników należy wsunąć do wewnątrz cylindrów, jeżeli to nie możliwe, odsłonięte powierzchnie robocze pokrywa się warstwa smaru. Przegląd instalacji pneumatycznej polega na wypuszczeniu wody ze zbiornika magazynującego powietrze.

Akumulator – Oczyszczamy klemy, sprawdzamy poziom elektrolitu, który powinien wynosić od 1 cm do 1,5 cm powyżej płyt, uzupełniamy tylko woda destylowaną. Sprawdzamy napięcie – prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić od 13,8 d 14,8 V. Bardzo ważne – nie należy ładować akumulatora zamarzniętego, gdyż grozi to wybuchem.

Akumulator przechowujemy zawsze w stanie naładowania. Zacisk akumulatora, klemy smarujemy wazeliną techniczną. Powierzchnia wieczka powinna być czysta, ponieważ gromadząca się na niej woda, wilgoć i różnego typu zabrudzenia, które mogą powodować zwarcia i samowyładowania akumulatora. Trzeba również dbać o stałe utrzymanie akumulatora w odpowiednim stopniu doładowania, czyli nie pozostawiajmy akumulatora do wyładowania całkowitego, bo akumulator może się zasiarczyć. Podczas mrozów przydatny jest prostownik, którym można doładować akumulator w przypadku problemów z rozruchem.  W niektórych, zwłaszcza starszych ciągnikach przed rozruchem należy pamiętać, żeby wcisnąć pedał sprzęgła – zmniejsza to opór stawiany rozrusznikowi i obniża poziom poboru prądu z akumulatora. Akumulator nie powinien być przeciążany, a zatem w czasie uruchamiania silnika powinno się wyłączać wszelkie urządzenia elektryczne, które pobierają prąd np. dmuchawy, światła, radio. Należy również zachować przerwy pomiędzy ewentualnymi kolejnymi próbami uruchomienia silnika, bowiem ich brak może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora.  

Smarujemy ciągnik zgodnie z instrukcją obsługi taką ilością smaru, która pozwala na wypchanie zanieczyszczeń, agresywnych substancji i wody, która mogła przypadkiem dostać się podczas mycia. Jeśli to możliwe uruchamiamy ciągnik raz w miesiącu w celu podładowania akumulatora, nasmarowania silnika, innych jego podzespołów, jak sprężarka od klimatyzacji.   Po uruchomieniu, pozostawiamy ciągnik na dłuższą chwilę, by silnik się odpowiednio nagrzał. Po zakończeniu prac koła ciągnika powinny być oczyszczone a następnie umyte letnią wodą i osuszone. Dobrze jest natrzeć je talkiem. Ponadto, są również  specjalne impregnaty do opon Jeśli nie stawiamy ciągnika na klockach, po uruchomieniu należy rozgrzać olej w układzie hydraulicznym i można zmienić położenie ciągnika ruszając do przodu lub w tył, zmieni się pozycja opon, na których stoi, żeby te3- 4 miesiące nie stał wciąż w tej samej pozycji. Opona może się odkształcić i zmienić swoją strukturę. Dla odciążenia opon najlepiej jest ustawić ciągnik „na klockach”. Jeśli wiemy, że on będzie unieruchomiony przez 3-4 miesiące, to ustawiamy go „na klockach”.  Zmniejszamy ciśnienie w oponach do minimalnego zalecanego. Jeżeli ciągnik przechowujemy na zewnątrz, ogumienie powinno być chronione przed działaniem promieni słonecznych i w  związku z tym należy je przykryć ,  założyć pokrowce. lub pomalować farbą aluminiową.

Ważnym elementem przeprowadzenia czynności konserwacyjnych i przeglądowych ciągnika jest zachowanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczą one ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa przy wykonywaniu czynności obsługowych i właściwego usuwania odpadów i środków smarnych. Nieprawidłowe  przechowywanie odpadów stanowi zagrożenie dla środowiska i ekologii. Potencjalnie szkodliwymi odpadami  są oleje, smary, paliwo, płyn chłodzący i hamulcowy oraz filtry i akumulatory. 

Bardzo ważnym elementem przygotowania ciągnika do zimy jest sposób jego garażowania. Jeżeli wstawimy ciągnik pod dach, musimy pamiętać, ze podczas nagłego ocieplenia na ciągniku będzie zbierać się rosa, dlatego garaż musi być wentylowany. Jeżeli garażowany jest „pod chmurka” to nie należy przykrywać plandekami. 

Podstawową zasadą obsługi ciągnika przed sezonem zimowym jest wymiana filtrów paliwa, oleju, powietrza