Jak skutecznie dbać o ciągnik, kiedy nie pracuje, aby służył długo i bezawaryjnie? Jest to szczególnie ważne, ponieważ podczas zimy jest narażony na działanie niszczące.
Przygotowanie ciągnika rolniczego do konserwacji i przechowywania przed zimą zaczynamy od dokładnego umycia całego pojazdu. . Do mycia zimną woda z użyciem środków czyszczących przydatne są myjki wysokociśnieniowe m.in. HD 19/25 i 13/18 firmy Karcher. Podczas mycia myjką wysokociśnieniową, nie kieruje się strumienia bezpośrednio na przewody i urządzenia elektryczne, komputer, uszczelki, przekładnie, korki wlewu oleju i zbiornika paliwa, filtry i układ wydechowy silnika. Nie należy lać wody pod wysokim ciśnieniem. Scieki nie powinny się dostać do gleby. Następnie zabezpieczamy wszystkie ślady korozji oraz złuszczoną powłokę malarską , którą czyścimy szczotką drucianą lub papierem ściernym i odtłuszczamy. Następnie malujemy farbą podkładową. Silnik ciągnika wstępnie myjemy płynnymi środkami alkalicznymi np. Intensiva i J 25 Multi. Skutecznie usuwają zanieczyszczenia mineralne , oleje, tłuszcze. Zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu rdzy i kamienia.
Silnik – w silniku - olej, wymieniamy na nowy. Aby wykonać to prawidłowo należy silnik rozgrzać, aby olej całkowicie spłynął do podstawionego naczynia i wymienić wkład filtru oleju.Zużyty olej zawiera szkodliwe związki chemiczne, kwaśne produkty spalania oraz inne zanieczyszczenia, które gromadzą się w oleju w trakcie eksploatacji, tworząc środowisko korozyjne. Będą one niekorzystnie wpływać na elementy silnika. Dlatego zawsze przed sezonem zimowym należy wymienić olej i filtr. Niestety, nie każdy użytkownik to czyni, bo ciągnik w eksploatacji wykonał np. 60 motogodzin. Aby zabezpieczenie silnika było pewniejsze, należy dodać zalecanego przez producenta inhibitora korozji. Przed i po dodaniu inhibitora korozji należy uruchomić silnik na kilka minut, aby nowy środek smaru został rozprowadzony po całym układzie smarowania. Olej silnikowy, zmieszany z inhibitorem korozji może być stosowany tylko przez 20-25 godzin pracy na początku następnego sezonu, a następnie powinien być wymieniony na świeży olej silnikowy o zalecanej klasie.
Świeże, czyste filtry lepiej tolerują gęściejsze paliwo – Jak wiemy, każdy filtr ma swoją przepustowość. Filtr, który będzie miał np. 200 motogodzin nie będzie...