Zakup ciągnika do gospodarstwa cz. 4

11 Stycznia 2016
 | Kategoria: Uprawa

W przypadku cyklu wpisów "Jaki ciągnik kupić?" najlepiej jest przeczytać wszystkie części: (Jaki ciągnik kupić (cz.1), Jaki ciągnik kupić (cz.2), Jaki ciągnik kupić (cz.3)). Poniższy materiał to przedostatnia jego część w której skupiam się nad kwestiami związanymi z TUZ-em i WOM-em.

Trzypunktowy układ zawieszenia, czyli popularny TUZ jest jednym z głównych elementów charakterystycznych dla ciągników rolniczych. Jego dokładne parametry opisuje norma PN-ISO 730-1:1996. Według tej normy wyróżnia się 4 kategorie TUZ stosowane w ciągnikach o określonej mocy. Najbardziej popularne w przypadku maszyn o średniej i dużej mocy są kategorie II i III. Pierwsza z wymienionych stosowana jest w ciągnikach o mocy do 120 KM, natomiast druga do 240 KM. Główne różnice pomiędzy tymi kategoriami dotyczą odległości pomiędzy wewnętrznymi krawędziami końcówek cięgien oraz wewnętrzną średnicą kul w cięgnach. Przed zakupem ciągnika, a także kupując maszyny do współpracy z danym ciągnikiem, należy ustalić kategorie zaczepu obu urządzeń.

Jeśli w danym gospodarstwie jest już ustalony park maszynowy i wiadomo z jakimi narzędziami ma pracować ciągnik łatwo jest ustalić jaki minimalny udźwig powinien mieć trzypunktowy układ zawieszenia. Jest to ściśle powiązane z możliwościami układu hydraulicznego (ważna jest m.in. jego wydajność). Jeśli planowane są dodatkowe zakupy lub wymiana wysłużonego sprzętu warto zastanowić się nad tym przed zakupem ciągnika, aby wykluczyć sytuację, w której podnośnik„nie ma siły” podnieść określonej maszyny.

Odrębną kwestię stanowi przedni TUZ, który niemal zawsze dostępny jest w ramach wyposażenia dodatkowego. Przed zakupem ciągnika trzeba zastanowić się czy taki „dodatek” nie okaże się niezbędny przy wykonywaniu rozmaitych prac gospodarstwie. Stosowanie maszyn wykorzystujących przedni podnośnik wiąże się zwykle ze zwiększeniem wydajności pracy. Przykładem może być stosowanie kombinacji koszących podczas zielonych żniw czy siewników o dużej szerokości roboczej z przednim zbiornikiem.

Kwestia wału odbioru mocy ogranicza się często do wyboru odpowiednich prędkości obrotowych na jakich może dany WOM pracować. Jednak nie tylko. Warto sprawdzić czy końcówka WOM jest zgodna z wałami do napędu maszyn. Większość producentów ciągników oferuje WOM-y z różnymi prędkościami obrotowymi. Standardowo jest to 540, 750 i 1000 obr./min. W zależności od modelu ciągnika i jego przeznaczenia dostępne są inne prędkości oraz prędkości ekonomiczne. Najczęściej w ciągnikach rolniczych stosowany jest WOM niezależny, czyli taki, którego prędkość jest stała i niezależna od prędkości jazdy ciągnika. Tego typu napęd jest wymagany do poprawnej pracy taki urządzeń jak opryskiwacz czy rozsiewacz nawozów. Są również modele z WOM-em zależnym.


Miłośnik ciekawych rozwiązań technologicznych, który od lat związany jest z tworzeniem branżowych treści. Od rozmaitych wpisów zaczynając, na zdjęciach i filmach kończąc.

Proponowane artykuły:
24 Października 2017, autor: Krzysztof Szymański
Po raz kolejny na blogu e-pole.pl poruszamy kwestię nawożenia azotem....
13 Lipca 2015, autor: Bartłomiej Kowalski
Chcecie zobaczyć opryskiwacz John Deere R4045 w akcji? Wystarczy klikn...
18 Maja 2017, autor: Bartłomiej Kowalski
W kwietniu na blogu Epole.pl pojawią się 3 wpisy pod wspólnym szyldem...
13 Lipca 2020, autor: Bartłomiej Kowalski
Czas na kolejny odcinek niesamowitych ciągników. Wciąż pozostajemy w k...
21 Listopada 2016, autor: Krzysztof Szymański
W związku z nadchodzącą zimą na naszym blogu pojawi się więcej tekstów...
27 Września 2017, autor: Krzysztof Szymański
Czy osiągnięcie ponad 10 ton z hektara pszenicy ozimej jest możliwe? T...