Pilarka spalinowa, obsługa przed użyciem.

01 Grudnia 2015
 | Kategoria: Uprawa

Mimo iż trudno nazwać pilarkę maszyną rolniczą, to równie trudno wyobrazić sobie gospodarstwo, w którym brak takiego urządzenia. Dlatego też… a także w związku ze zbliżającym się okresem zimowym przedstawię kilka zabiegów, które przedłużą żywot każdej konstrukcji.

Rozsądek nakazuje przygotować drzewo na opał latem, wtedy, kiedy do zimy jeszcze daleko… i wielu się to udaje. Ale nie wszystkim. Samemu zdarzało mi się przygotowywać opał gdy temperatura spadła poniżej magicznej bariery 0°C.

Zarówno pilarki używane systematyczne, jak i te raz do roku, wymagają troskliwej opieki. Nie trzeba przy tym mieć głębokiej wiedzy technicznej. Nie trzeba również inwestować dużych środków finansowych. Wystarczy pamiętać o kilku głównych zasadach. Poniższe rady mają charakter uniwersalny, ale nie da się ich zastosować w identycznym stopniu do każdego modelu pilarki dostępnego na rynku. W razie wątpliwości warto zajrzeć do instrukcji obsługi danego narzędzia.

Czyszczenie i paliwo

Jeśli maszyna przez dłuższy czas nie była używana i okazuje się, że jest zaniedbana, to warto wszystkie czynności serwisowe rozpocząć od czyszczenia, ale o tym piszę w kolejnym wpisie, który pojawi się w tym tygodniu. Niestety cały materiał pilarkowy jest zdecydowanie za długi na jeden wpis :)

W momencie, gdy pilarka jest czysta trzeba zadbać o paliwo. Zdarza się, że duża część użytkowników odstawiając pilarkę na dłuższy “wypoczynek” pozostawia paliwo w zbiorniku. To nie jest dobra praktyka. Natomiast podczas uzupełniania należy pamiętać o tym, że mamy do czynienia z silnikiem dwusuwowym. Trzeba więc spojrzeć w instrukcję obsługi pilarki i przygotować odpowiednią mieszankę. Mając świadomość, że w zbiorniku znajduje się świeże paliwo można przejść dalej.

Łańcuch i prowadnica

Kolejny etap to sprawdzenie naciągu łańcucha. W przypadku niektórych urządzeń można tego dokonać bez stosowania nawet jednego klucza. W innych sytuacjach może być konieczne zastosowanie płaskiego śrubokrętu. Jeśli pilarka nie była przez dłuższy czas używana lub jeśli nie znamy jej stanu, warto na tym etapie zdemontować osłonę sprzęgła i samą prowadnicę. A następnie dokonać jej inspekcji i pokusić się o czyszczenie rowka prowadnicy. Tu również przyda się płaski śrubokręt. Jeśli prowadnica była dłuższy czas używana bez koniecznej konserwacji może mieć ubytki, wówczas przyda się płaski pilnik.

Podczas zakładania prowadnicy należy zamontować ją obracając o 180 stopni względem pierwotnego położenia. To czynność, którą trzeba wykonywać systematycznie, ponieważ w trakcie pracy zużywa się ona tylko z jednej strony (przeważnie). Przy zdjętej prowadnicy można sprawdzić również stan zębatki napędowej.

O tym, jak będzie przebiegała praca z pilarką, w dużej mierze decyduje stan samego łańcucha. Jeśli łańcuch jest nienaostrzony, to praca może trwać znacznie dłużej, a i dla samej pilarki nie jest to korzystne. Ostrzenia dokonuje się specjalnym pilnikiem wyposażonym w prowadnik. Trzeba pamiętać, że zęby w takim łańcuchu ostrzy się od strony wewnętrznej, najpierw z jednej strony, później obraca się pilarkę i ostrzy z drugiej.

Smarowanie i sprawdzanie

Kolejna kwestia to smarowanie. W przypadku pilarek spalinowych smarowanie określonych podzespołów, takich jak łańcuch czy łożyska prowadnicy, odgrywa bardzo ważną rolę. Podczas uzupełniania paliwa trzeba również zatankować zbiornik z olejem do smarowania prowadnicy i łańcucha. Nie można zapominać również o smarowaniu łożyska prowadnicy smarem stałym przy użyciu towotnicy (przy końcu prowadnicy charakterystyczny niewielki otwór).

Po dłuższym okresie przestoju paliwo paruje, dlatego konieczne jest uzupełnienie go również w gaźniku. Można tego dokonać pociągając kilka razy za uchwyt linki rozruchu, co powoduje obroty wału korbowego i uruchomienie pompy paliwa. W niektórych urządzeniach wystarczy nacisnąć elastyczną membranę pompy paliwa, która zasysa paliwo ze zbiornika.

Każdorazowo przed pracą należy sprawdzić kilka rzeczy. Sprawdza się zbiorniki z płynami eksploatacyjnymi, czyli paliwo oraz olej do smarowania prowadnicy i łańcucha. Jeśli dany zbiorniczek jest pusty lub jest w nim niewiele płynu, trzeba działać. Należy sprawdzić również stań łańcucha tnącego i prowadnicy. Zaraz po uruchomieniu pilarki trzeba skontrolować działanie hamulca łańcucha i wyłącznika STOP.

Z racji tego, że obsługa pilarki spalinowej to temat nieco bardziej rozbudowany, druga część dostępna jest tutaj: "Obsługa pilarki spalinowej (po użyciu)"


Miłośnik ciekawych rozwiązań technologicznych, który od lat związany jest z tworzeniem branżowych treści. Od rozmaitych wpisów zaczynając, na zdjęciach i filmach kończąc.

Proponowane artykuły:
01 Lipca 2016, autor: Krzysztof Szymański
Czy nawożenie przedsiewne w uprawie rzepaku jest zabiegiem istotnym? Z...
16 Stycznia 2017, autor: Bartłomiej Kowalski
"Obsługa pilarki spalinowej po użyciu" to druga część krótkiego cyklu,...
21 Marca 2016, autor: Bartłomiej Kowalski
Głównymi bohaterami dzisiejszych rozmyślań mechanizacyjnych są siewnik...
25 Sierpnia 2020, autor: Krzysztof Szymański
Zebraliśmy wszystkie najważniejsze kwestie związane z uprawą rzepaku i...
27 Czerwca 2016, autor: Rafał Kowalski
Zastanawialiście się kiedyś dlaczego herbicyd nie zadziałał? My tak. M...
07 Czerwca 2016, autor: Bartłomiej Kowalski
Znoszenie cieczy użytkowej to kwestia dobrze znana rolnikom. W poniższ...