Fabryczny tuning ciągników

14 Grudzień 2019
 | Kategoria: Rozrywka

Zima to okres, kiedy na blogu pojawiają się materiały wyjątkowo rozrywkowe. Związane rzecz jasna w pełni z rolnictwem, ale już mniej merytoryczne. Tak też jest w tym przypadku. Uznałem, że początek nowego roku to dobry moment, aby napisać o maszynach, ale pod zupełnie innym kątem. Dlatego tematem dzisiejszego wpisu jest fabryczny tuning ciągników rolniczych oferowany przez fińskiego producenta ciągników – Valtrę.

Fabryczny tuning ciągników

O tym, że wybierając ciągnik rolniczy można pozwolić sobie na stworzenie wersji skonfigurowanej "pod siebie" nie trzeba przekonywać. Obecnie większość producentów oferuje taką usługę. Natomiast Valtra poszła o krok dalej uruchamiając studio konstrukcyjno-projektowe Valtra Unlimited. Zajmuje się ono montażem elementów akcesoryjnych, których nie można zainstalować bezpośrednio na linii montażowej. Pozwala ono na skonstruowanie fabrycznej maszyny o niepowtarzalnych cechach (m.in. dodatkowe oświetlenie, kamery wideo, alkoholowa blokada zapłonu oraz wiele elementów podkreślających wizualną stronę ciągnika). Jednak Valtra Unlimited Studio to nie tylko „warsztat”, w którym kładzie się nowy lakier i „dokręca” nowe elementy. Ciągnik, oddawany pod opiekę studia, przechodzi kompletną modernizację: od pracy projektowej i testów, przez instalację wszystkich elementów na dokumentacji całego procesu kończąc.

„Jeżeli klient zapragnie mieć ciągnik złotego koloru albo fotel operatora obszyty specjalną skórą, powinien się zwrócić właśnie do nas. Możemy to dla niego zrobić. W praktyce większość zamówień dotyczy dostosowania ciągników do określonego typu prac i obejmuje montaż pomocniczych układów hydraulicznych, kamer cofania, wyposażenia do pracy w lesie, centralnego układu smarowania czy oświetlenia specjalnego. Bardzo popularne są ulepszenia wizualne, jak elementy graficzne, specjalne malowanie i niestandardowe wnętrza. Czasem są one zamawiane z bardzo praktycznych powodów: na przykład niektórzy przedsiębiorcy chcą konkretnego koloru zwiększającego bezpieczeństwo, a ciągniki wojskowe wymagają kamuflażu.” — mówi Petri Loukiala, kierownik projektu w firmie Unlimited Studio.

Studio Valtry funkcjonuje od 7 lat. W ciągu roku modernizowanych jest kilkaset ciągników (dla przykładu w 2016 było to 650 sztuk) zamawianych przez użytkowników na całym świecie. Według danych z roku 2017, prawie 10% kupionych ciągników Valtra wędrowało z fabryki w Suolahti do... studia Unlimited. Zatem zainteresowanie nie jest małe. Wszystkie modyfikacje są objęte fabryczną gwarancją producenta ciągnika. Numer podwozia każdego "aktualizowanego" ciągnika nosi oznaczenie części lub wyposażenia zamontowanego przez Unlimited Studio, co ułatwia zamawianie części zamiennych.

Efekty pracy studia Unlimited bywają zaskakująco odważne i efektowne. Oto kilka przykładów...

Pink Cat

Valtra Pink Cat, czyli w wolnym tłumaczeniu „różowy kot”. To model Valtry N163 Direct, opracowany przez projektantów Studia Valtra Unlimited wraz z przedstawicielami fińskiego Stowarzyszenia Młodych Rolników.

Wyposażony w 4-cylindrową jednostkę napędową i bezstopniową przekładnię, ciągnik mocno wyróżnia się na tle innych konstrukcji. Pierwsza rzecz, która przykuwa wzrok to jasnoróżowy kolor lakieru podkreślony czerwoną, skórzaną tapicerką, obejmującą między innymi poszycie kierownicy. Pink Cat ma również sporą dawkę chromu, jak na ciągnik rolniczy. Są chromowane reflektory, wydech oraz osłona maski i obręcze w felgach. Na dachu zamontowano dodatkowy sygnał dźwiękowy, a także kolejną parę reflektorów, nad którymi umieszczono ozdobną, także chromowaną rurę. Zresztą tego typu osłonę zamocowano również z przodu pokrywy silnika. Z elementów, które są w kabinie, warto wspomnieć o alkoholowej blokadzie zapłonu, zestawie car audio czy odtwarzaczu DVD. Na suficie jest spore lustro ze stali nierdzewnej oraz czerwone oświetlenie LED. Warto dodać, że różowa Valtra osiąga moc 170 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Po drodze może poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h, a hydraulika load sensing ma wydatek 160 l/min.

Golden Tractor

Inna ciekawa konstrukcja Valtry Unlimited to tzw. złoty ciągnik, czyli Golden Tractor. Mowa o modelu N174 pomalowanym na kolor złoty. Oprócz efektownej barwy nadwozia, błyszcząca N-ka ma przyciemnione szyby oraz stylową, brązową tapicerkę (skórzane fotele i poszycie kierownicy). Natomiast podłogę w kabinie wyłożono grafitową matą.


Miłośnik ciekawych rozwiązań technologicznych, który od lat związany jest z tworzeniem branżowych treści. Od rozmaitych wpisów zaczynając, na zdjęciach i filmach kończąc.